Den franska spelutvecklaren Ubisoft, mest kända för spelserierna Far cry, Assasins Creed och den populära FPS-shootern Tom Clancy´s Rainbow six siege har sett sin aktiekurs pressas rejält sedan mitten av 2018. Hittills i år är aktien ner cirka 60 procent. En mängd mediokra spelsläpp i kombination med stora budgetar är bara en del av problemen som präglat Ubisoft de senaste åren. Efter ett tapp på mer än 90 procent från topp till botten, är fallet befogat eller är det dags att köpa dippen?
Nedgångstrenden i Ubisoft sedan 2018 – Idag (26 september 2024) från över 100 euro ner till torsdagens stängningskurs på 9,86 Euro.
Om vi tar en titt på Ubisofts senaste spelsläpp, Star Wars Outlaws, är omdömena relativt positiva, med en genomsnittlig ranking på 76/100 varav 67 procent av dessa är rekommenderar spelet enligt Opencritic. Trots de positiva omdömena har aktien tappat nästan 45 procent sedan släppet. En rad analytiker har efter datan blivit lite mer tydlig, slashat sina förväntningar gällande framtida försäljningar på speltiteln. JP Morgan sänkte sina förväntade kopior sålda för speltiten från 7,5 miljoner till 5,5 miljoner kopior sålda fram till mars 2025.
Det här är inte första gången Ubisoft släpper ett spel som mottas bra från kritikerhåll men inte lyckas sälja något vidare till spelarna med en enorm budget bakom sig. Ta till exempel Avatar: Frontiers of Pandora, ett spel som gick in i produktionsfas år 2017 och släpptes inte förrän i december 2023 med en enorm budget bakom sig som en följd av det stora IP:t. Enligt gamingjournalisten, Tom Henderson, har spelet endast sålt cirka 2 miljoner kopior 1 månad efter släpp. Även om Ubisoft själva inte gått ut med budget finns det rapporter från 2022 som tyder på att spelet har kostat Ubisoft mer än 120 miljoner dollar och det är oklart om Ubisoft har gått break even på investeringen än idag.
Ett av de mest omtalade släppen från Ubisoft är spelet Skull and Bones, som är en “spin-off” på ett av Ubisofts mest populära spel, Assasins Creed: Black flag. Spelet började att utvecklas redan 2013, men har behövts startas om och bytt studios ett antal gånger innan det landade i händerna hos Ubisoft Singapore där till och med den singaporianska staten gick in med finansiellt stöd för att stötta utvecklingen. Ubisofts VD, Yves Guillemot, gick ut och lovade att spelet skulle erbjuda en “AAAA-upplevelse” vilket kort betyder att spelet kommer kvalitetsmässigt vara ett av de bästa som gjorts. I gamingbranschen brukar man normalt sett klassa AAA-spelen som de största med stora budgetar, lång utvecklingstid och många utvecklare involverade i projekten. När spelet väl släpptes i februari 2024 möttes spelet av mycket kritik från både kritiker och spelare. På Opencritic har spelet 57/100 från kritikerna och 3.4/10 från spelarna på siten Metacritic. Enligt Tom Henderson som genomfört intervjuer med folk som var involverade i projektet säger de “Vi alla vet att spelet är värt 30-40$ max, men det är inte vi som bestämmer vad prislappen ska vara”. Idag kostar spelet 70$. Vidare rapporterar Henderson med hänvisningar till källor nära projektet att spelet endast har sålt 850 000 kopior 1 månad efter släpp och att budgeten för spelet är svällt upp till 200 miljoner dollar som en följd av den turbulenta utvecklingstiden.
De stora projekten med enorma budgetar som inte möter marknadens förväntningar i kombination med en överanställning hos Ubisofts 30 studios, gör att Ubisoft genererar minst omsättning per anställd av de 12 största spelbolagen idag:
Ubisoft har även gjort ett försök att diversifiera sin produktportfölj iväg från så kallade AAA-spel genom att lansera Free-to-Play spelet Xdefiant den 21 maj 2024, vilket var Ubisofts utmanare till en av världens mest populära spelserier, Call of Duty. Initialt såg det väldigt bra ut för Xdefiant när ryktet spred sig att det skulle släppas en Call of Duty utmanare som var gratis och skulle återgå till Call of Dutys gamla rötter. Henderson rapporterar att Xdefiant såg över 1 miljon spelare på en och samma gång under de första två timmarna efter släpp och att man överlag sett 8 miljoner nedladdningar den första veckan, vilket gjorde Xdefiant Ubisofts snabbast växande spel någonsin. Problemet uppstod sedan när det kom till framtida planer för spelet, dåligt med innovation och väldigt lite att göra i spelet, vilket gjorde att intresset för Xdefiant föll snabbt. För 3 veckor sedan rapporterade Henderson att Xdeifant nu har svårt att hålla sig över 20 000 spelare samtidigt och att spelet nu istället lever på lånad tid som en följd av det låga intresset för titeln. Tidigare i augusti fick 45 personer gå från Ubisoft San Fransisco, studion bakom Xdefiant.
Initialt stort intresse för Xdefiant som snabbt försvann efter spelarna upptäckt att det inte finns mycket långsiktigt värde i produkten
Ubisofts rapport för det andra kvartalet visar en fortsatt dämpad efterfrågan på deras produkter .Försäljningen (Net bookings) kom in på 290 miljoner Euros, vilket var något under analytikernas förväntningar på 300 miljoner Euros men över Ubisofts egna guidning på 275 miljoner Euro. Anledningen till att analytikerna hade dragit upp förväntningarna något berodde på det starka XDefiant-släppet. Inför nästa kvartal (nuvarande) som inkluderar släppet av Star Wars Outlaws väntar sig Ubisoft 500 miljoner Euro i Net bookings, vilket var under förväntningarna på 625 miljoner. Inte nog med missade förväntningar försenade Ubisoft även de två titlarna: Rainbow Six Siege Mobile och The Division Resurgence bortom FY25 (Mars 2025). Nästa stora spel från Ubisoft är Assains Creed Shadows, som släpps den 14 februari 2025 och har redan bemötts av en del kritik från spelarna på grund av riktningen som spelet tagit. Assasins Creed är Ubisofts mest värdefulla IP. Titeln försenades på grund av att bolaget vill “finputsa” titeln för att säkerställa bästa möjliga kvalité. Det är även oklart när de två försenade två Tom Clancy-titlarna kommer att släppas då Ubisoft inte har kommunicerat releasedatum för de två titlarna än.
Den 25 september kom en väntad vinstvarning från Ubisoft som en följd av dålig försäljning för Star Wars Outlaws och förseningen av Assasins Creed Shadows från den 12 november 2024 till 14 februari 2025. Ubisoft väntar sig nu 350-370 miljoner Euro för det andra kvartalet i Ubisofts brutna räkenskapsår. Tidigare guidningen låg på runt 500 miljoner euro. Gällande kassaflödet väntar sig Ubisoft nu breakeven istället för att det ska vara positivt som man tidigare har kommunicerat.
Trots tillgången till välkända IP och enorma budgetar, lyckas Ubisoft inte sälja sina speltitlar utifrån deras fulla potential. En grundläggande orsak är att företaget inte vågar ta risker när det gäller att vara innovativa inom gameplay, vilket minskar entusiasmen hos spelarna inför kommande titlar. Far Cry-serien är ett tydligt exempel, där gameplay inte har utvecklats nämnvärt sedan Far Cry 3 släpptes 2012. De sex efterföljande titlarna har behållit samma repetitiva spelupplägg, vilket minskat intresset för framtida spel. Liknande tendenser syns även i Assassin’s Creed-serien, där Ubisoft inte vågar ta de risker som krävs för att utveckla och förnya titlarna för att locka in nya spelare. Resultatet är att nya spel i serien ofta känns alltför lika sina föregångare, både mekaniskt och upplevelsemässigt. Detta gör att Ubisofts spel teknologiskt ligger 5–10 år efter konkurrenterna. Deras “säkra” strategi märks också i Star Wars Outlaws, där innovationen är nästintill noll och risktagandet lågt.
Speltitlar som inte sticker ut innvationsmässigt eller gör något som sticker ut från massan får väldigt sällan höga betyg från kritiker och spelare. Om Ubisoft inte ändrar sin approach inom spelutveckling kommer denna trend med mediokra betyg att fortsätta framöver. Ubisoft Connect är ännu en faktor som leder till dämpad försäljning på PC-plattformen. Genom att endast sälja sina titlar genom sin egna plattform Ubisoft Connect, missar Ubisoft att sälja sina speltitlar på plattformen Steam, som är PC-spelarnas föreslagna plattform att handla spel på med en marknadsandel på cirka 75 procent med runt 120 miljoner aktiva användare i månaden. Anledningen till varför Ubisoft har valt att köra genom sin Ubisoft Connect-plattform istället för Steam beror på den 30 procentiga avgift som Steam tar för att publicera på sin plattform för utvecklare. De mediokra Ubisoft-spelen gör att spelarna inte har något intresse att testa spelen på en plattform utanför Steam.
Problemen med att släppa mediokra spel har blivit allt större sedan COVID, då konkurrensen hårdnat när fler indiestudios (1-15 utvecklare) startades upp och större spelstudios anställde mer personal för att öka produktionstakten som en följd av högre efterfrågan på nya spel. Det stora utbudet på marknaden gör att spel som inte sticker ut med en Opencritic-ranking över 85 eller som inte hyllas av pressen snabbt glöms bort. Spelarna är mindre benägna att spendera 60–70 dollar på spel som inte erbjuder något unikt, särskilt när utbudet har ökat kraftigt sedan pandemin. Detta är ett problem som Ubisoft upplever idag och är en stor bidragsgivande faktor till att bolaget inte når upp till sina försäljningsmål. Det finns helt enkelt inte plats för Ubisofts spel på marknaden längre.
Antalet släppta spel har fått en rejäl boost sedan COVID
Även om antalet spel på plattformen har ökat rejält, tog de topp tio största spelen släppta 2023 hela 63 procent av omsättningen på Steam-plattformen .Spelindustrin har blivit allt mer “Winner takes it all”.
Den 8e september uttryckte sig AJ Investments, en minioritetsägare med under 1 procent av rösterna i Ubisoft stort missnöje med Ubisofts ledning och den sitsen man har satt bolaget i genom att skriva ett öppet brev till VD Yves Guillemot, Guillemotfamiljen, Tencent och övriga aktieägare i bolaget. I brevet rekommenderar AJ Investments bland annat en ny ledning och ett större fokus på sina kärn IP:n. Man skriver att aktieägarna i Ubisoft är gisslan åt Guillemotfamiljen och Tencent som nyttjar övriga aktieägare för att kunna köpa tillbaka aktierna till ett billigare pris och ta full kontroll över bolaget. I slutändan rekommenderar AJ investments att ta bolaget privat och köpa ut resterande aktieägare till ett rättvist pris så att bolaget kan fokusera på sin långsiktiga strategi istället för att fokusera på kortsiktiga resultat i ett försök att göra investerarna nöjda med kvartalsrapporterna.
Värderingsmässigt ser Ubisoft inte billig ut heller. Gräver man djupare i siffrorna dyker även mer röd flagg upp, främst gällande skulderna och kassaflödet. (9.89 Euro den 26 september). Analytikerkonsensus tror att Ubisoft kommer generera en Adj EPS på 0.47 Euro FY25 efter vinstvarningen den 25 september, vilket skulle ge P/E 21,0 på årets vinst enligt S&P Global Market Intelligence. I början av året låg förväntningarna på 1,49 i Adj EPS för FY25. Ubisoft väntar sig nu en helårsomsättning på 1,95 miljarder efter att vinstvarningen publicerats. Idag ligger analytikerkonsensus på 2,32 miljarder Euro i omsättning.
Ubisoft har även dragit på sig massa skuld under åren som har ballongat upp till 1,2 miljarder Euro, upp från 662 miljoner ett år tidigare enligt årsrapporten från FY24. Bolaget hade även ett negativt kassaflöde på 504 miljoner Euro för helåret som en följd av stora avskrivningar och investeringar i spelprojekt.
Slutsats: Ubisoft har halkat efter utvecklingsmässigt jämfört med sina konkurrenter, vilket märks tydligt i deras spelutveckling. Trots stora projekt med enorma budgetar präglas deras titlar av lågt risktagande och brist på innovation, vilket resulterar i mediokra betyg från både kritiker och spelare. Sedan COVID har spelmarknaden exploderat med ett överflöd av både stora och små titlar, och om ett spel inte sticker ut riskerar det att snabbt glömmas bort – något som ofta drabbar Ubisofts spel. Utöver de utvecklingsmässiga bristerna har Ubisoft svårt att nå en bredare spelarbas på PC, då de valt att sälja sina spel via sin egen plattform, Ubisoft Connect, istället för att använda den mest populära butiken Steam med en 75 procentig markandsandel.
Den inkompetenta ledningen är den största anledningen till varför Ubisoft ligger bakom konkurrenterna genom att man försöker spela på säkra kort som funkat för 10 år sedan istället för att utveckla sina produkter och vara konkurrenskraftig på marknaden. Nu har det till och med runnit över bägaren för aktieägarna som vill att ledningen ska bytas ut och att bolaget ska avnoteras till ett rätt pris för aktieägarna så att bolaget kan fokusera på sina värdefulla IP:n och långsiktiga plan istället för att fokusera på kortsiktiga resultat, vilket inte fungerat.
Finansiellt ser det inte heller positivt ut. Börsvärdet är nu nere i 1,5 miljarder Euro, Nettoskulden är uppe i 1,2 miljarder Euro och kassaflödet var negativt med 662 miljoner Euro förra året. I och med vinstvarningen, den dåliga försäljningen av Star Wars Outlaws cch den uppskjutna releasen av Assasins Creed Shadows till den 14e Februari 2025, uppstår det nu frågetecken om Ubisoft kommer att ha ett negativt kassaflöde i år igen, även om man uttalat sig i vinstvarningen att man kommer att gå breakeven på kassaflödesbasis i år. Allt ligger i händerna hos Assasins Creed Shadows, som fått ta emot kritik från spelarna redan innan släpp för att ha tagit en kontroversiell riktning. Med tanke på Ubisofts sätt att göra spel på i kombination med kritiken från spelarna, är förväntningarna på spelet låga.
Sammanfattningsvis avråder jag från att köpa Ubisoft på dessa nivåer i nuvarande situation som bolaget befinner sig i. Ett genombrott för Assasins Creed Shadows, massavsägningar och nedstängningar av icke lönsamma studios, samt ett nytt ledningsteam med erfarenhet inom branschen skulle göra bolaget intressant att titta på igen.