Skribent: Marcus. Tidigare förvaltare av diskretionära mandat med 20 års erfarenhet i branschen. Fokuserar på fundamental analys. Marcus har tidigare skrivit om Atlas Copco (sälj), Clas Ohlson (sälj), Emerging Markets (köp) och Lundbeck (köp). Hans senaste inlägg om förnyelsebar energi finner ni (här).
AP Möller-Maersk är ett globalt integrerat logistikföretag med verksamhet inom containertransport, hamnverksamhet och transport samt logistik- och servicetjänster. Företaget är en av världens största aktörer inom containertransport och har en bred global närvaro. Bolaget grundades 1904 av far och son Møller-Mærsk, och under det senaste decenniet har företaget genomgått väsentliga förändringar i sin struktur och sitt fokus genom att avyttra tillgångar inom sekundära områden som stormarknader, banker och olja och gas. Faktum är att Maersk är Danmarks största bolag sett till omsättning även om börsvärdet så klart är lägre än Novo Nordisk. Verksamheten har nu slimmat ner sig till fyra divisioner: Ocean, logistik, terminaler och bogsering.
Ocean som är containerfrakt är företags största del och står för c:a 60-70% av bolagets omsättning och resultat och intjäningen är kraftigt påverkad av fraktrater och en 1% förändring av raterna ger +/- 300 m usd på resultatet. Ebita-marginalen svänger rejält inom denna del medan den är mycket stabilare inom Logistik och Terminaler.
Nedan ser ni Freightos Baltic global index (FBX) som är sammansatt index på 12 olika rutter.
Detta index är en god approx på de priser Maersk erhåller även om Öst-Väst rutten står för 45% av Maersk containertrafik och dessa går mellan Kina och Europa samt Kina – USA har gått ner mer än ovan nämnda index. Raterna ökade kraftigt i samband med pandemin då stora utbud/efterfrågestörningar drev upp priserna rejält. När dessa släppte rasade priserna då utbudet samtidigt inom containerfrakten ökade kraftfullt och skapade obalans i utbud kontra efterfrågan. Som lök på laxen växlade den globala ekonomin ner betydligt inom samma period samt problem i Röda havet på senare tid.
I sin q4 rapport vidhåller AP Möller Maersk själva att 2024 kommer blir ett tufft år med fortsatt överutbud inom containerfrakt medans de ser en viss balans framåt avslutningen av 2024. För att motverka detta har Maersk initierat ett besparingsprogram på 600 M USD. De har även upprepat deras mål från deras kapitalmarknadsdag i maj 2021.
Vad kan vi då förväntas oss i en mer normal marknad? Om vi rensar för extrem marginalerna 21/22 hamnar vi runt 9% EBITA marginal. Med en tillväxt på 2,5% och avk. krav på EK på 8% hamnar vi på 18500 dkr i DCF modellen. Onekligen en intressant uppsida.
Tittar vi på nyckeltalen ser de med dagens rater inte jätte attraktiva ut dock som vi vet kan detta ändras snabbt. Ett nyckeltal som varit intressant att bevaka historiskt är P/B. Varje gång detta mått varit nere på P/B 0,5 har det varit ett intressant köpläge. Mer info om detta nyckeltal i inslaget i Di Börsmorgon den 28 februari i år.
Motvinden är stark för närvarande men Maersk har en stark balansräkning och som bekant är aktiemarknaden framåtblickande med 6-9 månader och då börjar vi närma oss en bättre balans. Analytikernas marginal prognoser är låga historiskt samtidigt är de försiktiga inställda till aktien, där 13 av 18 analytikerna är negativa eller neutrala.
Rent tekniskt handlas Maersk på intressanta nivåer i månadsdiagrammet. Aktien hovrar kring det historiska stöd/motståndet vid 9500dkk och kring 78.6% Fibonacci Retracement från toppen 2022. Aktien är ner -62% sedan toppnoteringarna, MACD är nerkörd i botten och risk/reward för den långsiktiga investeraren ser tilltalande ut!
Slutsats: Maersk handlas till låg värdering, 13 av 18 anaytiker är negativa eller neutrala till caset och aktien ser tekniskt mycket intressant ut i den längre månadsgrafen!
Skutan kommer vända – KÖP!