Svenska medelstora företag håller fast vid hållbarhetssatsningar trots lågkonjunktur och ökade regelkrav. Det visar en ny undersökning från Swedbank.
– De svenska företagen är positiva till att utvecklas i en mer hållbar riktning. Åtta av tio uppger att de har en konkret hållbarhetsplan, och hälften avser öka investeringarna inom hållbarhetsområdet det kommande året. En tredjedel av företagen anser att de redan håller en bra takt i hållbarhetsarbetet medan hälften tycker att de behöver öka takten, säger Jörgen Kennemar, företagarekonom på Institutet för finansiell hälsa, på Swedbank i ett pressmeddelande.
90 procent av företagen anser att hållbarhetsarbetet har en positiv påverkan på varumärket och anseendet. 75 procent ser också nya affärsmöjligheter.
Samtidigt står företagen inför utmaningar.
Kunskapen om EU:s regelverk är låg, och endast var femte företag känner sig väl insatta.
Dessutom ökar kostnaderna, medan kundernas betalningsvilja minskar i lågkonjunkturen. Företagen i undersökningen prioriterar utbildning för att stärka kompetensen och möta regelkraven.
Finwire
27 November - 09:47