Jysk rapporterar ett rekordhögt resultat under räkenskapsåret 2023/24, som avslutades den 31 augusti. Det framgår av ett pressmeddelande.
Rörelseresultatet, ebit, ökade 12 procent i årstakt till 4,43 miljarder danska kronor medan omsättningen ökade med 7,6 procent till 41,4 miljarder danska kronor.
Varuhusjätten har investerat i att fortsätta sänka priserna på över hälften av populära produkter och samtidigt slagit ett nytt kundrekord.
Under verksamhetsåret öppnade Jysk 137 nya butiker i Europa. Utbyggnaden av omnikanalplattformen Unified Commerce fortsätter.
För 2024/25 väntas den globala detaljhandelsmarknaden vara fortsatt oförutsägbar och pressad av höga driftskostnader efter flera år med hög inflation. Det nuvarande låga konsumentförtroendet förväntas öka något.
"Oförutsägbarhet verkar vara den nya verkligheten för detaljhandeln. Vi har ett starkt setup över hela Jysk för att hantera detta. Vi fortsätter att fokusera på vår långsiktiga strategi för tillväxt och expansion", säger koncernchefen Rami Jensen i en skriftlig kommentar.
Jysk Sveriges omsättning ökade samtidigt 5,4 procent mot föregående år och uppgick till totalt 5,25 miljarder kronor. Ebit uppgick till 308,8 miljoner kronor, en minskning från 333 miljoner kronor föregående räkenskapsår.
Svenska butiksmedarbetare fick dela på drygt 31 miljoner kronor i bonus.
Totalt byggdes 21 butiker om, fem butiker fick nya adresser och en ny butik öppnade i Vallentuna.
Finwire
28 November - 13:09