Kinas första försök på ett toppspel, AAA, har gett positiva resultat. Nya actionspelet, Black Myth: Wukong, som utspelar sig i mytologiska Kina, har sålts i mer än tio miljoner enheter tre dagar efter lanseringen den 20 augusti. Det rapporterar CNBC.
Spelet var tio dagar senare fortfarande rankat tvåa i USA och etta globalt, enligt plattformen Steam där det går att köpa det för cirka 60 dollar eller mer.
Black Myth: Wukong är utvecklat av studion Game Science, som är upppbackat av Tencent.
I en intervju med CNBC säger Dino Ying, ordförande för Hero Games som tillsammans distribuerat spelet och är en tidig investerare i Game Science, att försäljningen har nu ökat med "mycket mer" än tio miljoner enheter, men tillade att det inte hade än nått en fördubbling från den siffran.
AAA avser i allmänhet titlar med hög grafisk kvalitet och betydande marknadsföring. Dessa videospel tenderar att komma från spelbjässar som Nintendo, Ubisoft och Electronic Arts.
Finwire
September 2, 2024 - 11:35