Jefferies sänker sina förväntningar för modejätten H&M:s fjärde kvartal. Det för att återspegla en förskjutning av försäljningen med 2 procent till det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2024/25 (effekten av Black Friday i slutet av november och Cyber Monday i början av december). Det framgår av en analys där rekommendationen behåll och riktkursen 155 kronor upprepas.
Förväntningarna är att försäljningen kommer att ha ökat med 4 procent, exklusive valutor, under Q4, efter att ha ökat 11 procent i kvartalets första månad (september).
“Inbromsningen återspeglar att höst/vinter-efterfrågan har flyttats fram till tidigare i kvartalet på grund av mer gynnsamma temperaturer tidigt på säsongen, särskilt i Europa, jämfört med förra året; kalenderskiftet är en annan faktor”, skriver Jefferies.
Rörelseresultatet väntas nu bli på 4 361 miljoner kronor, att jämföra med tidigare väntade 5 141 miljoner och konsensus på 4 684 miljoner.
H&M släpper Q4-rapporten den 30 januari.
Finwire
29 November - 11:14