Omsättningen sjönk 6,1 procent till 7 557 miljoner euro (8 044). Utfallet kan jämföras med bolagets analytikerkonsensus som låg på 7 784. Organisk tillväxt var 3,3 procent.
Den organiska tillväxten för segmentet öl var 0,7 procent och för premiumöl 4,5 procent. Väntad organisk tillväxt för öl var 0,5 procent.
Heineken upprepar sina prognoser för helåret.
"Som planerat kommer vi att öka våra marknadsföringsinvesteringar väsentligt under andra halvåret. Vårt mål om bruttobesparingar på 0,5 miljarder euro för 2024 är på rätt spår. Vi bekräftar och upprepar våra utsikter för helåret att öka rörelseresultatet (beia) organiskt i intervallet 4-8 procent, vilket återspeglar vår tilltro till leverans och vårt åtagande att investera i tillväxt och framtidssäkra vår verksamhet", uppger ordförande Dolf van den Brink.
Heineken, MEUR | Q3-2024 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q3-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 7 557 | 7 784 | -2,9% | 8 044 | -6,1% |