Finwire 13 May - 09:12

Brittiska tidningsgrupper slår larm till Apple om ad-blocker i Safari - FT

Brittiska tidningsgrupper varnar teknikjätten Apple för att införa ett webbaserat verktyg för blockering av annonser i webbläsaren Safari. Grupperna menar att det skulle kunna sätta journalistikens finansiella stabilitet i gungning, skriver Financial Times.

Det handlar om en ny AI-baserad sekretessfunktion i Safari som tar bort annonser och oönskat innehåll. Uppdateringen väntas finnas med i kommande iOS 18.

News Media Association (NMA) har varit ute och uttryckt farhågor kring hur verktyget skulle påverka branschens digitala intäkter, uppger FT som tagit del av ett brev som skickats till Apples chef för myndighetsfrågor i Storbritannien.

NMA vill ha ett möte med Apple om saken.

Senaste nyheterna

Se alla
Finwire 6 September - 19:15
Antalet aktiva olje- och gasriggar i Kanada var oförändrade (220)
Totala antalet aktiva olje- och gasriggar i Kanada var oförändrade under senaste rapportveckan....
Finwire 6 September - 19:14
Antalet aktiva olje- och gasriggar i USA sjönk till 582 stycken (583)
Totala antalet aktiva olje- och gasriggar i USA sjönk under senaste rapportveckan. Det visar...
Finwire 6 September - 17:41
Stockholmsbörsen föll på fredagen, OMXS30-index sjönk 1,1 procent
Stockholmsbörsen backade på fredagen. I nyhetsflödet noteras att Vimian fortsätter på sin...